Cara hilangkan sakit tekak dengan amalkan petua ini

loading...
Powered by WP Review

Cara hilangkan sakit tekak dengan amalkan petua ini – Dalam cuaca yang tidak menentu ini pasti ramai diantara kita cepat mendapat penyakit kan. Antaranya demam, batuk selesema dan sakit tekak. Memang sangat tidak selesa bila sakit tekak atau gatal tekak ni rasanya seperti ada bara api dalam mulut. Selalunya punca terjadinya sakit tekak ni berbeza-beza, tetapi kebiasaannya adalah disebabkan jangkitan kuman. Kadang-kadang tu rasa fed-up bila dah makan macam-macam ubat tapi masih tak sembuh juga.

Cara hilangkan sakit tekak, petua hilangkan sakit tekak, hilangkan batuk

Nak tau tak selain ubat-ubat doktor terdapat juga beberapa petua tradisional untuk melegakan rasa sakit tekak.

Cara hilangkan sakit tekak dengan amalkan petua ini

1. Cara hilangkan sakit dengan Air Garam

Ambil segelas air suam dan masukkan satu sudu garam kemudian kacaukan sehingga larut. Kumur air garam tersebut 15 saat sebanyak tiga kali sehari. InshaAllah sakit tekak anda akan beransur-ansur lega.

Air garam ini akan membantu meredakan bengkak dan bantu keluarkan kahak.

2. Cara hilangkan sakit dengan Bawang Putih

Ambil dua ulas bawang putih dan masukkan kedalam mulut (bahagian tepi pipi) ataupun seperti anda hisap gula-gula. Sesekali tu gigit lah bawang putih untuk mengeluarkan allicinnya. Anda boleh lakukannya setiap hari sehingga sakit tekak sembuh.

3. Cara hilangkan sakit dengan Madu

Amalkan minum air suam atau teh yang dicampurkan dengan satu sudu madu setiap hari sehingga hilang rasa sakit tekak. Madu mempunyai sifat anti-bakteria, antivirus dan anti kulat yang akan bertindak untuk melawan kuman yang menyebabkan sakit tekak.

Sebenarnya ada banyak lagi petua yang boleh diamalkan untuk melegakan sakit tekak ni. Tetapi jika masih tiada perubahan sebaiknya anda rujuk dengan doktor supaya boleh mendapat rawatan dengan lebih lanjut. Selamat mencuba Cara hilangkan sakit tekak dengan amalkan petua ini!

____________________________

Petua Hilangkan Sakit Tekak. Sakit tekak dikenali sebagai faringitis dalam dunia kedoktoran. Permasalahan ini dikarenakan oleh jangkitan bakteria atau virus seperti pada kes selsema. Pesakit sakit tekak umumnya kanak-kanak serta remaja, argumennya kerana kekebalan pada sakit tekak baru terwujud pada umur dewasa. Saat sakit tekak, terdapat banyak tanda-tanda terkecuali rasa sakit waktu menelan makanan, ini dia :

  • Sakit kepala
  • Tonsil yang bengkak akibat radang
  • Kelenjar yang jadi membesar pada leher
  • Batuk
  • Selsema
  • Kesakitan otot
Rawatan sakit tekak tidaklah sulit. Tanpa ada menggunakan ubat-ubatan juga sakit tekak bisa pulih lewat cara mengurangkan tanda-tanda seperti elakkan merokok dan jauhi persekitaran yang disesaki oleh jerebu. Berkumur gunakan air garam hangat juga bisa dicuba, atau cukupi kepentingan air apabila dibarengi demam. Elakkan makanan atau minuman yang sangat panas. Untuk remaja serta orang dewasa bisa mengisap gula-gula pelega tekak.

Petua Hilangkan Sakit Tekak Tanpa Ubat

Petua Hilangkan Sakit Tekak
Petua Hilangkan Sakit Tekak Tanpa Ubat
Punca sakit tekak itu berbeza-beza, namun sering dikarenakan oleh jangkitan kuman atau alahan. Apabila Anda tak mahu menjumpai doktor kerana berasumsi permasalahan ini bisa diubati dengan gampang, jadi Kasih Petua bakal kongsikan petua hilangkan sakit tekak dengan ubat awal mulanya jadi, bukanlah ubat batuk biasanya.
1 | Air serta Garam
Tips :
  1. Siapkan satu gelas air suam.
  2. Campur ¼ susu teh garam kedalam gelas, aduk.
  3. Pakai untuk berkumur.
  4. Apabila ada, Anda bisa berikan satu sudu makan Listerine untuk menyangga pembunuhan kuman.
Janganlah gunakan air sejuk sebab tak terkesan akhirnya. Tambah baik pakai air hangat. Air garam hangat dapat melegakan sakit tekak lewat cara kerja menghapuskan serta meneutralkan asid di tekak, mengurangkan rasa terbakar serta kesakitan pada tekak, dan mempercepat sistem pengobatan saluran tekak. Ingat, ramuan ini cukup jadikan ubat kumur, bukanlah diminum (ditelan).
2 | Air Putih 
Air jadi sumber kehidupan, Anda tentu sepakat itu. Kekurangan cecair didalam tubuh bisa mengakibatkan pelbagai permasalahan kesihatan, seperti tekak jadi kering serta berhujung sakit. Satu diantara ubat sakit tekak semulajadi yang murah serta bisa dijumpai dimana saja yaitu air mineral. Air bakal menolong mencairkan kahak dalam tekak, dan bikin mukosa atau dinding saluran tekak sentiasa lembap.
3 | Air serta Limau 
Ubat sakit tekak terkesan :
  1. Ambillah air masak sejumlah satu gelas.
  2. Peras buah limau, lantas ambillah air perasan sejumlah satu sudu makan.
  3. Minum ramuan itu hingga kondisi radang pada tekak bisa reda.
Limau bisa digunakan untuk berikan kesegaran pada tekak. Di dalamnya ada kandungan astringen yang diperbincangkan bisa jadi petua hilangkan sakit tekak serta hilang nada semulajadi. Khabarnya juga limau bisa jadi lawan untuk kuman-kuman yang bersemayam didalam tekak.
4 | Teh Hangat 
Langkah hilangkan sakit tekak semulajadi lain yang bisa Anda cuba yaitu meminum teh hangat. Teh memiliki antioksida yang bisa menyangga badan untuk berikan perlawanan pada jangkitan serta kondisi keradangan yang mengakibatkan sakit pada tekak. Anda bisa memberi perasan lemon serta madu kedalam teh hangat untuk tingkatkan khasiatnya dalam melegakan sakit tekak.
5 | Madu 
Pada madu yang berasa manis ini terdapat karakter anti-bakteria, anti-virus, serta anti-kulat yang bisa melakukan tindakan melawan jangkitan kuman penyebabnya sakit tekak. Ini cuma maklumat selanjutnya dari mata terlebih dulu. Anda bisa makan madu dengan air suam maupun digabung teh.
6 | Air Cengkih (Bahas)
Bahas adalah bahan rempah yang bisa digunakan untuk menjaga sakit tekak. Membuatnya gampang sekali, seperti ini :
  1. Siapkan 1 – 3 sudu teh serbuk cengkih.
  2. Masukan kedalam satu gelas air masak, aduk.
  3. Gunakan untuk berkumur sekian kali.
Bahas berbentuk antibakteria serta anti-inflamasi yang bisa menangani kondisi kurang mengasyikkan pada saluran tekak.
7 | Sup Ayam 
Pada petua tangani sakit tekak serta batuk juga, sup ayam yaitu makanan yang disyorkan untuk mengubati batuk. Nyatanya, ini dapat sesuai sama buat pesakit sakit tekak. Pada bahagian kuah sup ayam terdapat natrium yang bisa melegakan radang tekak. Apabila Anda penyuka sup ayam, tentu ini adalah good news.
8 | Janganlah Banyak Gerak
Bisa jadi sakit tekak adalah isyarat untuk memerintah badan berehat. Jadi baiknya Anda kurangkan gerak, elakkan lelah, serta janganlah kerap lakukan aktiviti fizikal. Selain itu, jika sakit tekak dibarengi nada serak, jadi untuk sekian waktu kurangkan bicara.
Jika semuanya petua hilangkan sakit tekak diatas tak berjaya, jadi baiknya Anda menjumpai doktor supaya memperoleh ingindalian lebih eksklusif.

Search Terms:

Jika Anda Rasa Artikel Ni Berguna, Silakan Klik Button Like Dibawah. Terima Kasih